Гра як ефективний прийом навчання лексики
у початковій школі
Посібник містить методичні рекомендації щодо формування
лексичних знань молодших школярів під час вивчення англійської мови у
загальноосвітній школі.
Матеріали
посібника рекомендовані для практичного використання у роботі вчителів
англійської мови початкової школи.
Автор-упорядник:
Тонковид Т.Ю. – вчитель англійської мови
загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. с. Люб’язь.
Рецензенти:
Рипіч Н.П. – методист рай методкабінету відділу освіти
Любешівської райдержадміністрації.
Сороколет Л.Ф. – вчитель англійської мови Любешівського
НВК, вчитель-методист.
Розглянуто на засіданні методичної ради райметодкабінету,
протокол № 3 від 25.02.2011р.
Вступ
Протягом усього курсу навчання
англійської мови в школі вчителеві доводиться організовувати роботу учнів над
вивченням і засвоєнням нового лексичного матеріалу.
У чинній програмі з англійської
мови дається якісна і кількісна характеристика лексичного мінімуму, необхідного
для оволодіння усним мовленням і читанням у визначених межах.
Знання іноземної мови асоціюється
зі знанням слів, у той час як володіння мовою – з лексичними навичками, які
саме і забезпечують функціонування лексики у спілкуванні. Отже лексичні навички
слід розглядати як найважливіший і невід’ємний компонент змісту навчання лексичного матеріалу.
«Без граматики можна сказати
дуже мало, без лексики – нічого». Ці слова лінгвіста Девіда Уілкінса найкраще
відображають важливість навчання лексичного матеріалу.
Успіх у вивченні іноземної мови
багато в чому залежить від першого уроку іноземної мови в житті дитини і
початкового етапу навчання взагалі. Для дітей молодшого віку характерною є
постійна жага до нового, цікавого, загадкового. У молодшому віці діти дуже
емоційні і рухливі. Як правило, вони звертають
увагу, в першу чергу на те, що викликає у них інтерес.
Ігрова діяльність на уроці, безумовно,
зацікавить дітей, надасть уроку більше емоційності, вмотивованості. Адже,
згідно з даними сучасної вікової психології, для учнів початкової школи
провідною є ігрова діяльність, яка викликає в учнів інтерес і безліч позитивних
емоцій. А там, де емоції, там завжди активність, увага, уява, а, отже, розвиток
мислення. Який же він – маленький школяр? І чому саме гра є найефективнішим
прийомом навчання лексики у початковій
школі? Це пояснює сучасна психологія.
1. Психологічні особливості дітей
на початковому етапі навчання
Діти молодшого шкільного віку
перебувають на стадії так званих конкретних операцій. Вони живуть тим, що їх
оточує, і особливості цього періоду не можна не враховувати. У порівнянні з
дітьми старшого віку вони ще не готові сприймати правила, пояснення, абстрактні
розмови про закони мови.
Для успішного вирішення
поставлених завдань вчителю необхідно знати психологічні особливості молодших
школярів.
Молодші школярі дуже допитливі.
При сприйнятті матеріалу вони позитивно реагують на оригінальну форму його
подання, емоційне забарвлення. При цьому їхня увага доволі нестійка: вони в
силі зосередитися лише на кілька хвилин. Діти не сприймають довгих монологів
учителя. Вони імпульсивні, їм важко управляти своєю поведінкою.
Діти цього віку швидко
втомлюються. Тому за перших проявів утоми рекомендується провести якусь гру або
змінити вид роботи.
Діти молодшого віку не можуть
надовго зосередитися. Але ми можемо побачити приклади зосередженості під час
перегляду мультсеріалу. Звичайно, важко
зробити кожен урок англійської захопливим, але реальністю є те, що діти чутливо
реагують на складні, незрозумілі вправи. Тому завдання вчителя – спробувати
зробити уроки цікавими і динамічними.
Вчені-фізіологи рекомендують
вчителям складати урок з кількох ретельно продуманих етапів, які об’єднані
спільною темою та цілями, але передбачають різні форми навчальної діяльності
дітей. Навчання повинно бути радісним, цікавим, але водночас повинно
забезпечувати глибоке засвоєння програмового матеріалу. Одним із головних
засобів для досягнення цієї мети служить широке та продумане використання
наочності.
Провідний психолог А. Венгер вважає, що для
розвитку дітей молодшого віку образне мислення є навіть більш значущим, ніж
логічне. Наочні уявлення служать надійною опорою для розуміння навчального
матеріалу. Різноманітні засоби наочності, ігрові прийоми, які пробуджують уяву,
- усе це має сприяти розвиткові образних форм пізнання. Тому варто
запроваджувати на уроках малювання, аплікації, виготовлення саморобок.
Необхідним елементом навчання
учнів молодшого віку, на думку психологів, має стати гра. Однак застерігають,
що, вводячи ігрові елементи в урок, слід пам’ятати, що не можна урок перетворювати на гру.
Зробити урок цікавим, але не розважальним, ефективним, а не ефектним, навчати
граючи, а не просто грати – ось головні проблеми, які необхідно розв’язати вчителю
іноземної мови.
2. Гра як засіб навчання іншомовного спілкування
маленького школяра
Про навчальну функцію гри
відомо вже давно. Використовуючи її як засіб навчання, відомі педагоги
стверджували, що в ній закладені великі потенційні можливості. Ігрові форми на
уроці активізують діяльність учнів, дають змогу виявити розумові та творчі
здібності дітей.
Видатні діячі епохи Відродження
Франсуа Рабле, Еразм Роттердамський та інші приділяли велику увагу іграм саме
під час вивчення іноземної мови. К.Д.Ушинський, автор теорії духовного розвитку
дитини у грі, уперше висунув ідею про використання гри в загальній системі
виховання, у справі підготовки дитини через гру до трудової діяльності.
Вивчення іноземної мови на
початковому етапі неможливе без гри. Гра – це головний вид діяльності молодших
школярів. Використання гри допоможе без зусиль та із задоволенням включитися у
процес вивчення та засвоєння матеріалу. Гра – це найсильніший мотив в
оволодінні учнями іноземною мовою. У грі всі рівні. Вона посильна навіть для
слабких учнів. Більше того, слабкий у мовній підготовці учень може стати першим
у грі завдяки кмітливості та винахідливості. Відчуття рівності, атмосфера
захоплення, радості, відчуття посильності завдання – усе це дає можливість
дітям подолати сором’язливість, яка заважає вільно вживати слова чужої мови.
Сам факт, що гра пробуджує інтерес і активність дітей, дає їм можливість
проявити себе у цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому і надійному
запам’ятовуванню іншомовних слів та речень. Мовний матеріал засвоюється
непомітно, покращуються результати навчання.
Під час гри можна:
·
ознайомити учнів з новими лексичними одиницями;
·
повторити лексику з теми;
·
організувати відпочинок на уроці;
·
активізувати словниковий запас учнів;
·
навчити вживати лексику в мовленнєвих ситуаціях;
·
розвивати творчі вміння і здібності дітей.
Гра – це певна ситуація, яка
багаторазово повторюється, і кожен раз у новому варіанті. У ході гри виникає
змагання. Бажання перемогти мобілізує думку гравців. Мовленнєве спілкування,
яке включає не лише власне мовлення, але й жести, міміку, дитячу увагу, пам’ять, спонукання працювати очима, руками, має чітко вмотивований
характер. Для мови гри, незважаючи на деяку її запрограмованість, характерна
спонтанність, оскільки перемога залежить від точної та швидкої реакції,
правильних і дотепних відповідей.
З допомогою ігор дуже легко
змінювати хід уроку, види завдань, знімаючи монотонність, напругу, підвищуючи
емоційний стан молодших школярів. Досить продуктивними є ігри, що спираються на
практичні дії дітей, тобто завдання, пов’язані з малюванням, розфарбовуванням,
приклеюванням тощо. Ретельно продумана та вміло проведена гра полегшує вивчення
й закріплення мовного матеріалу (фонетики, лексики, граматики), сприяє
формуванню відповідних умінь та навичок, допомагає організувати згуртований
колектив, зблизити дітей і дає змогу вчителю краще вивчити індивідуальні риси
своїх вихованців.
Гра є ефективним засобом
навчання, що охоплює різні види мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння,
читання, письмо) і допомагає розвивати їх у процесі навчання.
Ігри можна використовувати на
всіх етапах навчання іноземної мови, однак зміст мовного матеріалу та характер
завдань мають бути підібрані відповідно до віку школярів і рівня підготовки
певного класу. На початковому етапі
особливої уваги заслуговують ігри на просте сприйняття й відтворення
матеріалу, а далі – на розвиток в учнів умінь виявляти, зіставляти й
порівнювати явища та факти, аналізувати їх, робити правильні висновки тощо. Гра
– це також чудовий прийом для контролю знань учнів.
Однак, при використанні ігор на уроці необхідно пам’ятати ,що:
·
Вибір форми гри має бути педагогічно і дидактично
обумовленим. Потрібно завжди знати мету використання гри.
·
У грі має бути задіяна якомога більша кількість
учасників.
·
Ігри повинні відповідати віку і мовним можливостям дітей.
·
Ігри служать розвитку всіх видів мовленнєвої діяльності і
проводяться іноземною мовою.
3. Наочність у процесі навчання
іншомовного спілкування
Навчання лексики молодших
школярів неможливе без наочності. На уроках варто мати за можливістю на кожну
нову лексичну одиницю малюнок, іграшку або реальний предмет, набір тематичних
карток-слів. Можуть знадобитися пластмасові фігурки тварин, макети меблів,
кольорові кубики, малюнки з дитячих книжок. Засоби наочності мають бути
яскравими, кольоровими, але водночас однозначними – не допускати різних
тлумачень.
Дітям дуже подобається, коли на урок
приходять гості: герої казок, мультфільмів, вигадані персонажі. Завжди притягує
увагу учнів магнітна дошка, на яку діти люблять прикріплювати різні тематичні
малюнки, букви, слова. Незамінним помічником на уроках стає «чарівна» торбинка
і «чарівна» скринька, звідки діти люблять діставати і називати предмети чи
малюнки за вивчених тем. У «арсеналі» вчителя повинні бути годинник, календар, підстановчі
таблиці.
Навчання лексики з використанням
наочності активізує школярів, сприяє досягненню високої результативності занять
та виховує любов до англійської мови. Завдяки наочним матеріалам початковий
етап вивчення іноземної мови проходитиме легко, дитина не нудьгуватиме, вона не
лише не втратить інтересу до іноземної мови, а, навпаки, зміцнить його, що в
подальшому підштовхуватиме її до поглиблення вже здобутих знань.
4. Етапи роботи навчання лексики
4.1. Презентація лексики
Варто також пам’ятати про
послідовність роботи над лексикою: ознайомлення з новим лексичним матеріалом,
первинне закріплення, розвиток умінь та навичок, використання лексики в різних
видах мовленнєвої діяльності.
Існує багато способів презентації лексики.
Кожен учитель використовує власні, оптимальні для його групи чи класу
відповідно до рівня знань учнів. Це можуть бути малюнки, діаграми, схеми, можна
використати міміку, жести, продемонструвати картки – flash cards, використати асоціації, демонстрацію реальних предметів
– визначення слова, визначення слова за контекстом, протиставлення слів,
введення оборотів, лексичних груп, римування, використання здогаду тощо.
Презентація лексики залежить
від рівня навченості учнів, складності лексики, що подається, можливості
пояснити або продемонструвати значення, призначення лексики. Кількість нових
слів не повинно бути надто великою. Рішення, в якій послідовності презентувати
лексику, залежить від учителя.
Основні форми та характеристики
презентації лексики:
1. Переклад
v Це найкоротший шлях до
значення (за умови достатньо точного збігу в обох мовах);
v є економічним засобом;
v найбільш підходить до
випадкової лексики, що може з’явитись упродовж уроку;
v створює низьку мотивацію
до запам’ятовування завдяки надмірній
легкості.
2. Візуальні засоби презентації
(презентація реальних предметів, малюнків , дій або жестів)
v надають учням можливість ефективно
візуалізувати лексику за рахунок реальних предметів, малюнків, флеш-карток
тощо;
v дуже ефективні на
початковому етапі;
v надають учням можливості
реалізувати власний темп і стиль навчання, ефективно формувати власні
асоціації.
3. Вербальні засоби
презентації (дефініції та ситуації)
v застосування ситуації,
яка контекстуалізує нову лексику;
v презентація декількох
речень-зразків;
v презентація через омоніми, антоніми або
супідрядні терміни, презентація повного визначення.
На що слід звернути увагу під
час вивчення лексики?
Учні повинні одержати такі
завдання, які б допомагали їм будувати асоціативні зв’язки, чим більше – тим
краще. Учитель повинен пам’ятати, що починаючи вивчати лексику, учні обов’язково
стикаються з початковою неясністю та невпевненістю. Лексику потрібно
презентувати в її типовому контексті, щоб учні могли відчути її значення, регістр,
синтаксичне оточення тощо. Спочатку слід створити ситуацію й визначити загальну
пізнавальну комунікативну задачу.
Під час навчання слід
акцентувати увагу на звучанні нових слів. У процесі опрацювання звукової форми
слова учні з гарними здібностями до імітації досить швидко опановують її. Інші
учні наштовхуються на значні труднощі. Таким учням слід давати більшу кількість
вправ на імітацію звукового образу слова. Учням з недостатньо розвиненою
адитивною пам’яттю, потрібна зорова опора. У таких випадках, коли це не суперечить
загальній методиці навчання, слід підкріплювати звуковий образ слова його
графічним зображенням.
Перші лексичні вправи учні
виконують , повторюючи за вчителем кожне слово в демонстраційній картці.
Вчитель може використовувати малюнки чи реальні предмети. Дієслова руху, дії
можна представляти діями та мімікою. Як свідчить практика, найкраще вводити нові
слова у зв’язній розповіді з використанням
наочності. Учитель, розповідаючи, вживає потрібні за сюжетом слова і демонструє
відповідні предмети або картинки. Це гра в образ, і діти сприймають такий
підхід емоційно, спрацьовує уява. Такий спосіб уведення слів допомагає розв’язати
кілька задач: учні вправляються в аудіюванні зв’язного тексту, закріплюють у
пам’яті нові слова, сприймаючи одночасно їхнє значення, звукову, графічну
форму, проговорюючи її.
Отже, на розглянутому етапі опрацювання
лексики необхідна як кількісна ( різна кількість вправ на імітацію), так і
якісна індивідуалізація ( різні підходи до репрезентації слів).
4.2. Активізація
лексики
в різних видах
мовленнєвої діяльності
Ознайомлюючи учнів зі
сполучуваністю певного слова, слід звернути особливу увагу на розуміння учнями
того, що засвоюється. Щоб набути навичок правильного вживання слів у мовленні,
учні виконують велику кількість різноманітних вправ та ігор: заповнюють
пропуски в реченнях, знаходять слова в тексті, підкреслюють у реченнях
зазначені слова, працюють з підстановчими таблицями.
Лексика закріплюється, як
правило, у ігрових ситуаціях. Це може бути гра «У магазині», «В учителя»,
«Чарівний мішечок», куди складаються предмети , назви яких уже відомі дітям.
Для активізації та контролю лексичних
знань на уроках англійської мови молодших школярів я застосовую різні ігрові
завдання. Впевнена, що у кожного вчителя є свої улюблені, перевірені часом ігри
та ігрові ситуації. Всі вони мають різні назви, але мають спільну мету –
формувати лексичні навички шляхом багаторазового повторення матеріалу в
різноманітних видах діяльності, стимулювати в учнів бажання спілкуватися
іноземною мовою. Пропоную свої ігрові вправи, які можна застосувати на різних
етапах уроку під час роботи у парах, у групах, а також фронтально.
1.
«Подружи» картинку із підписом англійською мовою.
2.
Під малюнками неправильні підписи. Завдання: переставити
малюнки правильно.
3.
Витягни фрукт (овоч) з корзини і назви англійською мовою
або, як варіант, дістань продукт харчування із уявного холодильника і скажи, що
у тебе на сніданок.
4.
Дістань із чарівної скриньки картку з написом англійською
мовою, прочитай та поклади у правильну корзину (корзину «Фрукти» або «Овочі»).
5.
З’єднай одну частину слова
з іншою.
6.
Назви тварин, які заховалися за деревами.
7.
Прочитай картку англійською і поклади у правильну групу
тварин («У зоопарку», «У лісі», «На фермі»).
8.
З’єднай тварину з її
дитиною.
9.
Назви шкільні
речі, які знаходяться у неприбраній кімнаті школяра.
10.
Склади портфель учня-відмінника і назви шкільні предмети.
11.
Люди яких професій
користуються цими речами.
12.
З’єднай між собою слова з двох колонок, щоб утворились
словосполучення.
13.
Викресли зайве
слово у кожному рядку.
14.
Доповни ряд
словами на тему «…».
15.
Доповни речення за
малюнками.
16.
Замість малюнків
підбери слова, заповни пропуски у тексті і прочитай текст.
17.
Із поданих слів
вибери потрібне і введи його у речення.
18.
Знайди на малюнку
всі предмети, назви ви яких починається на одну і ту саму літеру.
19.
Із написаних на
дошці прикметників вибери пари – синоніми /антоніми.
20.
Якими кольорами
треба зафарбувати яблуко, кота, фіалку? Зроби підписи під малюнками.
21.
Учитель, звертаючись
до учня, називає тему (наприклад, «Школа»). Учень швидко називає слово, що
належить до названої теми.
22.
Діти вивішують предмети одягу на шнур,
прикріплюючи скріпками.
23.
На аркуші паперу
діти обводять контури тіла ляльки. Завдання: якомога швидше підписати на аркуші
всі частини тіла, які вивчили.
24.
Допоможи Білу
розмістити слова у потрібні колонки. Для цього завдання потрібні набір
карток-слів:
Ø Тема «Овочі і фрукти».
Завдання: збери врожай фруктів і овочів у відповідні кошики.
Ø Тема «Одяг». Завдання:
розмісти одяг у відповідний відділ.
Ø Тема «Покупки». Завдання:
розмісти покупки у відповідний відділ магазину.
25.
Учитель називає
дієслово (наприклад, go ). Учень до якого звернувся вчитель, повинен швидко
утворити з цим дієсловом словосполучення, наприклад, go to bed.
26.
Одягни ляльку і
скажи, у що вона вдягнена.
27.
Напиши всі відомі
слова з поданою основою (наприклад, skate – skates – skating-rink)/
28.
Один з учнів ховає
іграшку. Інші учні повинні здогадатися, ставлячи запитання типу Is it a plane (car)?
Лексика закріплюється, як правило, у мікродіалогах
, які учні складають за зразком (спосіб підстановки). Ця робота сприяє
активізації не лише нових розмовних
структур, а й уяви, винахідливості учнів. Учні залюбки розігрують діалоги з тем
«Знайомство», «За столом», «У кафетерії», «У магазині», «У класі», «Уподобання»
тощо.
5. Ігрові вправи
та завдання для навчання лексики
на уроках англійської
мови у початковій школі
Пропоную уроки з елементами гри у другому
і третьому класах.
Клас: 3
Тема: Професії. Одяг
Мета:
Практична: Удосконалювати артикуляційні
навички учнів. Формувати лексичні навички з теми «Одяг» шляхом багаторазового
повторення матеріалу в різноманітних видах діяльності. Навчати учнів створювати
портрет на основі питань типу Is he /she wearing…? та описувати людей, використовуючи нову мовленнєву
структуру He /she is wearing…
Освітня: Розширювати кругозір учнів.
Розвиваюча: Розвивати зорову і слухову пам’ять учнів, мовленнєву реакцію, мовну здогадку.
Виховна: Виховувати інтерес до предмета, активність на уроці.
Обладнання: Підручник, магнітна дошка,
букви, малюнки до теми «Професії», «Одяг», набір карток-слів, аркуші паперу,
фломастери.
Тип уроку: Засвоєння нових знань, навичок і
вмінь.
Форма уроку: Урок з елементами гри.
Хід уроку
І Початок
уроку
1. Вітання (Вірш “Good morning”)
2. Бесіда з черговим
T: Who is on duty today?
P1: I’m on duty
today.
T: Children, ask him
questions, please. (Діти ставлять запитання черговому учневі за вивченими темами).
3. Мовленнєва зарядка
Повторення назв професій. (Учитель показує
малюнки з теми «Професії» і ставить
запитання, а діти хором відповідають)
T: Do you remember professions?
Cl: Yes, we do.
T: What is her job?
Cl: She is a seller.
T: What is his job?
Cl: He is a driver…
T: What is your mother’s job?
P1: My mother is a
doctor.
T: What is your father’s job?
P2: My father is a
businessman.
T: Very well, children!
4. Фонетична зарядка
(Учитель прикріплює букви на магнітну дошку і
складає з них буквосполучення. Учні вимовляють звуки за вчителем, а тоді
складають самі буквосполучення)
T: Now, children, let’s
practise some sounds
ch
|
sh
|
ck
|
ou
|
or
|
ar
|
ir
|
T: Do you know any words with
these sounds?
Cl: Chess, she, clock, house,
sport, park, girl.
T: Well done!
II Основна частина уроку
5. Повідомлення теми і мети уроку
T: The topic of our lesson is
“Clothes”. At the end of the lesson you will be able to use new words and describe
people. We’ll also play a lot of games. Do you like playing games?
Cl: Yes, we do.
T: Fine! So, let’s start our
lesson.
6.
Презентація нових ЛО (ex. 1 p. 71)
New Vocabulary: clothes, a coat, a blouse, a dress, a skirt, a shirt,
trousers, a suit, shoes.
He is
wearing / She is wearing…
Is he
/ she wearing…?
1) Аудіювання мови вчителя нових ЛО
з опорою на вправу з підручника.
2) Повторення нових ЛО за
вчителем хором.
3) Повторення нових ЛО за
вчителем групами.
4) Повторення нових ЛО за
вчителем індивідуально.
7. Гра
«Чиста дошка»
(Учитель прикріплює на магнітну дошку
картки-слова до теми уроку і просить учнів запам’ятати порядок слів. Через 5
секунд учитель просить учнів заплющити очі і прибирає одну картку. Тоді просить
учнів відкрити очі і відновити ряд слів. Гру грають, доки не залишиться чиста дошка. Після цього вчитель просить учнів
прикріпити усі слова у правильному порядку.
8. Гра
«Подружи слово з малюнком»
(На магнітній дошці залишаються слова
попередньої вправи. Учитель показує класу малюнок із зображенням одягу, просить
учня назвати це слово англійською і прикріпити його під відповідним малюнком.
Гру продовжують грати, доки не прикріплять усі малюнки під картками.)
9. Читання
T: Open your books on page 71.
Read ex. 1.
10. Фізкультхвилинка (Гра “Simon
says…”)
11. Письмо
Тренування нової мовленнєвої
структури He / She is wearing… та нових ЛО.
(На магнітній дошці вчитель
прикріпляє таблицю, за якою учні складають речення).
He
|
мал. блузки
|
|||
is
|
wearing
|
(a)
|
мал. штанів
|
|
She
|
мал. сорочки
|
12. Гра «Художник»
Тренування мовленнєвої структури Is he /she wearing…?
(Вчитель біля дошки загадує якусь
людину. Завдання дітей: за допомогою загальних питань відгадати, кого малює
вчитель.)
P1 : Is it a girl?
T: No, it isn’t.
P2: Is it a boy?
T: Yes, it is. (Малює голову хлопчика)
P3: Is he wearing a
suit?
T: No, he isn’t.
P4: Is he wearing a shirt?
T: Yes, he is. (Малює сорочку)
P5: Is he wearing
shoes?
T: Yes, he is. (Малює туфлі)
P6: Is he wearing a
cap?
T: Yes, he is. (Малює кепку)
P7: Is he a pupil?
T: Yes, he is. (Малює портфель)
13. Гра
«Художник» - другий варіант
Складання портрету з аудіювання мови вчителя.
(Учні діляться на 4-5 груп, отримують аркуш паперу
і фломастер. Учитель читає невеликий текст, учні у групах малюють на слух.)
T: This is a girl. Her name is Kate. She is
wearing, a cap, a blouse, a skirt and
shoes. She has got a schoolbag in her hand.
14. Говоріння
Активізація нових ЛО і розмовних структур у
описах малюнків. (Представник із кожної групи описує свій малюнок біля дошки).
P1: This is a girl.
Her name is Kate. She is wearing a cap, a blouse, a skirt and shoes. She is a schoolgirl.
ІІІ Кінець уроку
15.
Підведення підсумків
T: Dear children, we have done
a lot of tasks today. You’ve been very active. I liked your answers. Now you
know some pieces of clothes. You can describe people.
16.
Пояснення домашнього завдання.
T: And now write down your
task for the next lesson. Draw yourselves and describe your clothes. Our lesson
is over. Good-bye.
Клас: 2
Тема: Свята
Підтема: Кольори
Мета:
Практична: Удосконалювати артикуляційні навички учнів.
Закріпити лексику попередніх уроків. Ознайомити учнів з новими ЛО з теми
«Кольори» та мовним висловлюванням Colour it … та
активізувати їх у ММ і ДМ, використовуючи ігрові прийоми. Практикувати учнів з
усіх видів мовленнєвої діяльності (читання, аудіювання, письма, говоріння).
Освітня: Розширювати
кругозір учнів.
Розвиваюча: Розвивати мовні здібності учнів; зорову і слухову
пам’ять; мовну здогадку і мовленнєву реакцію.
Виховна: Виховувати у дітей почуття дружби і взаємодопомоги;
культуру спілкування; підтримувати інтерес до предмета.
Тип уроку: Засвоєння нових знань, навичок і вмінь.
Форма уроку: Групова і парна робота з елементами
гри.
Обладнання: Підручник, плакат “Colours”, набір
різнокольорових кульок із картону; Flash-Cards до
теми; роздатковий матеріал, літери англійського алфавіту, пензлик, дві
«чарівні» скриньки.
Хід уроку
I Початок уроку
1. Вітання
T: Goоd morning, children!
Cl: Вірш “Good morning”
T: I’m glad to see you, too. You are so nice today.
Cl: Thank you.
2. Мовленнєва зарядка
T: Today we have a
guest. (Учитель
показує ляльку, з якою учні мають познайомитись.) Let’s make friends with this
girl.
P1: What is your name?
Linda: My name is Linda
P2: How old are you?
Linda: I am 7.
P3: Where do you live?
Linda: I live in London. I’m
glad to meet you.
T: Children, Іt’s Linda’s birthday today. We
have to give her a present. What presents can we give?
P1: A doll
P2: A ball.
P3: A dress.
P4: A bike.
II Основна частина уроку
3. Повідомлення теми і мети уроку
T: Very well. Let’s give her a flower. (Учитель показує дітям різнокольорову квітку, пелюстки
якої закриті білими аркушами) Children, this is a magic flower. To open this flower we have to learn some new words.
So, the topic of our lesson is “Colours”. (Учитель відкриває плакат, на
якому намальовані різнокольорові кульки).
4. Фонетична зарядка
T: But first let’s practise some sounds
[r]
red
grey
green
|
[j]
yes
yet
yellow
|
[k]
cat
black
colour
|
5. Презентація нового
лексичного матеріалу
НЛО pink,
red, yellow, blue, green, grey, white, orange, black/
It is red.
It is a red balloon.
Colour it red.
1) Аудіювання мови вчителя нових ЛО з опорою на Flash-Cards та різнокольорових картонних
кульок.
2) Повторення нових ЛО за вчителем хором.
3) Повторення нових ЛО за вчителем групами.
4) Повторення нових ЛО за вчителем індивідуально.
5. Гра «Чиста дошка».На магнітну дошку
вчитель прикріплює шість карток-слів з кольорами. Учні намагаються запам’ятати порядок слів. Через 5 секунд учитель просить учнів заплющити очі і прибирає одну з
карток. Тоді просить учнів відкрити очі і відновити ряд слів. Гру грають доки
не залишиться чиста дошка. Після цього вчитель просить учнів прикріпити усі
слова у правильному порядку.
6. Аудіювання
1) Вправа із Flash-Cards
T: Children, show me “pink” (“red”, “orange”, “black”, ...)
2) Вправа із різнокольоровими
кульками
T: Children, show me
a red balloon, (an orange balloon, a grey balloon, … )
7. Повторення алфавіту
T: Now let’s practise the ABC
Cl: A, B, C, …
8. Письмо
T: Open your copybooks and put
down today’s date.
1) T: Please, fill in
the missing letters
HO r_d;
bl_ck;
p_nk;
yell_w.
2) T:
Unscramble the words and write them down
HO lwyleo;
robnw;
rogena.
3) T: Make up
sentences
HO
1) The сукня is синя.
2) The банан is жовтий.
3) The цукерка
is червона.
9. Фізкультхвилинка
Учні виконують рухи під вірш “This is the ceiling”.
10. Говоріння
1) T: And now,
children, complete my sentences
Пральний засіб фірми “Tide”
Означає слово white.
Море, де стоїть «Артек»,
По-англійськи буде black.
Колір лісу і долин
Означає слово green.
А у Петі є мопед
його колір буде red.
Діти знають тьотю Беллу
Вона любить колір yellow.
Мандарин з лимоном поруч
має дивний колір orange.
А троянди тьоті Лінк
Мають ніжний колір pink.
Небо чисте я люблю
Воно має колір blue.
Хутро вовка і мишей
Означає слово grey.
А ведмідь на ймення Бравий
Вибрав колір собі brown
2) T: Please, answer my questions. (Учитель показує дітям
кульки різного кольору)
T: Is it black?
(blue, green, brown, … )
Cl: No, it is not.
T: What colour is it?
Cl: It is orange.
3) Гра « Люблю
- не люблю» ( Тренування мовного висловлювання I like … / I don’t like …)
(Учитель
підходить до кожної групи із двома скриньками . На одній є напис I like , а на іншій - I don’t like. Учні кожної групи кладуть у відповідну скриньку
картонну кульку відповідно своїх уподобань)
T: What colour do you
like?
G1: We like blue.
T: What colour don’t you like?
G1: We don’t like black.
10. Читання
1) T:
Open your books on page 67. Read the dialogues.
11. Гра «Передай далі» (Тренування мовного
висловлювання Сolour it …
(Учитель бере в одну руку
пензлик,а в іншу – кульку білого кольору і пропонує учневі розфарбувати її
одним із кольорів. Учень відповідає за зразком і складає діалог з наступним
учнем, передаючи пензлик і кульку.)
T: Colour it black.
P1: No, I don’t like black. Colour it pink.
P2: O.K. I like pink. Colour it
brown.
P3: No, I don’t like brown. …
III Кінець уроку
12. Підведення підсумків
T: Сhildren, let’s open our flower.
(Учитель відкриває кожну
пелюстку, а учні називають кольори англійською мовою).
T: And now let’s sing
a “Happy Birthday” song and give Alice our flower.
13. Пояснення домашнього
завдання
WB Lesson 8 page 60 – 61.
T: Well, our lesson is over. Thank you, children. Good
bye!
Висновки
Викладене дозволяє зробити
висновок, що враховуючи вікові психофізіологічні особливості молодших школярів
(непосидючість, нестриманість, інтерес до нового і цікавого), сучасна
педагогіка схиляються до гри як провідного засобу навчання, виховання і
розвитку дитини.
Ігрова форма занять утворюється
на уроках за допомогою ігрових форм і ситуацій, які виступають як засіб
спонукання, стимулювання учнів. Реалізація ігрових методів і ситуацій
використовується за такими напрямками:
1. Мета ставиться учнями у
формі ігрової ситуації.
2. Навчальна діяльність
учнів підпорядковується правилам гри.
3. Навчальний матеріал
використовується як засіб гри.
4. У навчальну діяльність
вводиться елемент змагання.
5.
Успішність виконання навчального завдання тісно пов’язана з ігровим результатом.
Про навчальні можливості гри
відомо давно. Багато видатних педагогів справедливо звертали увагу на
ефективність використання гри в процесі навчання. І це зрозуміло. У грі
виявляються особливо повно та іноді несподівано здібності дитини. Гра – дійсно
організована діяльність, яка вимагає напруження емоційних та розумових сил. Гра
завжди припускає прийняття рішення - як діяти, що сказати, як перемогти.
Бажання вирішити ці питання загострює розумову діяльність учнів. І при цьому вони
спілкуються іноземною мовою, а,отже, використовують новий лексичний матеріал.
Що відображає гра на уроці
іноземної мови з точки зору її змісту і впливу на дитину? По суті, у кожній грі
ми маємо справу з кількома мовними зразками, які повторюються багато разів.
Тому з точки зору організації мовного матеріалу це не що інше, як мовна вправа.
З іншого боку, гра являє собою
невелику ситуацію, яка нагадує драматичний твір з його сюжетом,конфліктом, дійовими
особами. Під час гри ситуація програється кілька разів і при цьому кожного разу
– у новому варіанті. Але разом з цим ситуація гри – ситуація реального життя.
Реальність її визначається основним конфліктом гри – змаганням. Бажання
перемогти мобілізує мислення й енергію гравців, створює атмосферу емоційної
напруги.
Проблема активізації лексичних одиниць
дуже актуальна, тому існує безліч
різноманітних лексичних вправ, пов’язаних з конкретною тематикою, які надихають
учнів до поглиблення набутих знань, розвитку мовної та мовленнєвої компетенції.
Важливо пам’ятати, що формування та активізація лексичних навичок
відбувається на основі граматичних та фонетичних навичок, у тісному зв’язку з ними. Просто лексична сторона виділяється на
передній план, щоб стати об’єктом цілеспрямованого
засвоєння.
Використання у практичній навчальній діяльності
рольових ігор, ігрових завдань та ситуацій забезпечує необхідні умови для
вивчення іноземної мови. Ігри поряд з іншими методами створюють ефективний
комплекс навчання, який допомагає учням засвоїти матеріал, навчає правильно
використовувати його, дозволяє швидко й ефективно вивчати тему, а головне –
навчати учнів учитися самостійно, цікаво та легко.
Немає коментарів:
Дописати коментар